Sevgi ve Hoşgörü ekseninde İslam (Ey Muhammed!) Sen, Rabbin yoluna hikmet ve güzel öğütle çağır ve onlarla en güzel şekilde mücadele et. ” (Nahl, 16/125)

   

Cevapla
Seçenekler
Okunmamış 03.09.08, 08:26 PM   #1
cennetyolcusu
Kardeş
 
cennetyolcusu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Sep 2008
Mesajlar: 66
Tesekkür: 0
1 Mesaja Tesekkür Edildi
Tecrübe Puanı: 6
cennetyolcusu is on a distinguished road
Standart İSLAM ALİMLERİNİN CİLBAB HAKKINDAKİ GÖRÜŞ VE YORUMLARI

İSLAM ALİMLERİNİN CİLBAB HAKKINDAKİ GÖRÜŞ VE YORUMLARI
forumankebut.net - İSLAM ALİMLERİNİN CİLBAB HAKKINDAKİ GÖRÜŞ VE YORUMLARI Bismillahirrahmanirrahim
Alemlerin Rabbi Allah’a hamd olsun. Salatü Selam, Rasulullah’ın, Ehli Beytinin, Sahabesinin ve de kıyamete kadar, onları dost edinenlerin üzerine olsun.
Allah-u Teala Ahzab Suresinin 59. ayetinden buyuruyor ki:


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللهُ غَفُورًا رَحِيمًا
يَآاَيُّهَا النَّبِىُّ قُلْ لاَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذَلِكَ اَدْنَى اَنْ


Meâl-i Şerifi:
59- Ey peygamber! Hanımlarına, kızlarına ve müminlerin kadınlarına hep söyle de cilbablarından (dış elbiselerinden) üzerlerini sımsıkı örtsünler. Bu onların tanınmalarına, tanınıp da eziyet edilmemelerine en elverişli olandır. Bununla beraber Allah çok bağışlayıcıdır, çok merhamet edicidir.
Allahu Teala bu ayet-i kerimede mümin kadınlara, evlerinden çıkarken yabancı erkekler karşısında vücutlarını iyice örten cilbablarını (dış elbiselerini) üzerlerine örtünmelerini emretmiştir.
Ayet-i kerimede geçen “Cilbab” kıyafeti hakkında, müfessirler değişik yorumlarda bulunsalar da, mefhumda birleşmişler ve “cilbab”dan maksadın kadının elbiseleri üzerine giyilen ve vücut hatlarını belli etmeyecek şekilde bütün vücudu örten bir elbise olduğunda ittifak etmişlerdir.
Nitekim Resulullah a.s buyurmuşlardır ki: “Ümmetimin alimleri, hiçbir zaman dalalette birleşmezler. İhtilaf olunca sivad-ı a’zama (alimlerin ekseriyetinin bildirdiği yola) tabi olun!” [ İbni Mace]
Ulemanın bu konudaki beyanlarına geçmeden önce “Kur’an-ı Kerim’de çarşaf geçiyor mu?” sorusuna açıklık getirelim.
Evet, Kur’an-ı Kerimde çarşaf geçiyor!
Mevla Teala Ahzab süresinin 59. ayet-i kerimesinde cilbabdan bahsetmektedir. Ayette geçen “cilbab” kelimesi geçmekte ve “celabib” diye zikrolunmaktadır. “Celabib” kelimesi “cilbab”ın çoğuludur. Cilbab kelimesi Türkçemizde kullanılan “çarşaf” manasına gelir.
Ulemanın bu ayetle alakalı yaptıkları tefsirlere bakıldığında, tariflere en uygun kıyafetin çarşaf olduğu görülecektir.
Şimdi ulemanın bu konudaki beyanlarına geçelim Allah’ın izniyle…
Elmalılı Muhamed Hamdi Yazır:
“Cilbab” hakkında “Baştan aşağı örten çarşaf, ferace, câr gibi dış elbisenin adıdır.” “Tepeden tırnağa örten giysidir.” “Çarşaf ve paçedir.” Demiştir
Konyalı Mehmet Vehbi Efendi: “Hulasatü’l-Beyan isimli tefsirinde cilbab için “burgu ve çarşaf” demiştir.
Ömer Nasuhi Bilmen Efendi: Kendi tefsirinde “Cilbab”ı çarşaf olarak tefsir etmiştir.
Gördüğümüz gibi son devrin alimlerinden, herkesçe tanınan ve kabul gören üç tane tefsir aliminin “cilbab” hakkındaki görüş ve yorumları bu şekildedir.
Şimdi de diğer ulema bu ayeti nasıl tefsir ediyor ona bakalım…
İbn Şirin: “Abide es-Selmani’ye, “…Dış elbiselerinden üstlerine giymelerini söyle…” ayetinin manasını sordum. O hemen büyük bir çarşaf alarak onunla bütün vücudunu örttü. Başını da kaşlarına kadar kapattı. Yüzünü de tamamen kapattı. Yalnız sol gözünü açık bıraktı. Böylece ayeti fiili olarak tefsir etti.”demiştir.
İbni Abbas radıyallahu anh: “Cilbab, yukarıdan aşağıya bedenin tümünü kapsayan bir aba ve örtüdür.” “Kadın cilbabını alnının üzerine indirir ve oradan sıkar. Alttan da burnunun üzerine kadar kapatır. Yalnız gözleri açık kalmalıdır. Yüzünün kalan kısmı ile göğsünü tamamen kapatmalıdır.” demiştir.
Ebu’s-Suud Efendi: “Cilbab”tan maksat, çok geniş ve uzun bir örtüdür. Kadın bununla başın örttüğü gibi yüzünü ve göğsünü de örterek ayaklarına kadar salar. Buna göre ayetin manası, “Kadınlar dışarıya veya yabancı bir erkeğin karşısına çıkacakları zaman, bu örtüyle yüzleini ve bütün vücutlarını örtsünler.” olur.”demiştir.
Cevheri: “Cilbab”ı çarşaf diye tefsir etmiştir ve “Cilbab Çarşaftır” demiştir.
İbni Cevzi: “Celabib kelimesinden maksat, normal elbiselerin üzerini kapatacak ve vücut hatlarını göstermeyecek bir örtüdür.” Demiştir.
Kurtubi: “Gerçek şu ki; cilbab; bütün bedeni örten ce kabarık kısmını göstermeyen örtüdür.” demiştir.
İbni Kudame: “Cilbab; giyilmeyerek entari üzerinden kuşanılır ve yüz örtülür” demiştir.
İmamı Suyuti r.a “Tefsiru’l-Celaleyn” İsimli tefsirinde: “Cilbab, bir ihtiyaç için kadın dışarıya çıktığı zaman vücudunu kaplayan ve geriye kalan kısmıyla tek bir gözü açık kalacak şekilde yüzünü örttüğü elbisedir.” demiştir.
Büyük tefsirci Alusi: “Kadınlar cilbablarını bütün bedenlerini örtecek şekilde giyerler, bir parçasını da başörtüsü yapıp yüzlerini de örterler.” demiştir.
Beydavi: “Hür kadınlar ihtiyaçları için dışarı çıktıkları vakit çarşaflarını giyer, başlarını, yüzlerini ve vücutlarını bununla örterler.” demiştir.
Savi ve Nesefi: “Cilbab çarşaftır” derler.
İbni Kesir( r.a): Cilbab baş örtünün üzerine giyilen ve bütün bedeni kaplayan bir örtüdür.” demiştir.
Taberi: “Cilbab; kadının bütün vücudunu örten örtüdür.” demiştir.
Zemahşeri, Mahalli,Kasani ve İbni Abidin; “Cilbab; bir parçası ile başın ve yüzün, diğer parçasıyla bedenin üzerine bırakılmak suretiyle bütün vücudun örtüldüğü örtüdür.” demişlerdir.
İsmail Hakkı Bursevi(k.s): “Cilbab; dış örtünün bir göz müstesna yüzü bile kapatması demektir.” demiştir.
Muhammed Mahmud Hicazi Ahzab suresinin 59. ayetini şu şekilde manalandırmıştır: “Ey paygamber! Zevcelerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına de ki; örtülerini üzerlerine salsınlar, bedenlerinin tümünü örtsünler, yolu görebilecekleri kadar müstesna olmak üzere yüzlerini de örtsünler.”
Ümmü Seleme (r.a) annemiz demiştir ki: “Cilbablarından üzerlerini sıkı sıkı örtsünler.” Ayet-i kerimesi nazil olduğu zaman, Ensar kadınları üzerlerine siyah elbiseler giyerek öyle bir ağırbaşlılık ile çıkmışlardı ki, başları üstünde kargalar varmış gibi idi.” Bakınız buradaki ifadede “elbisenin rengi” dahi verilmiştir.
Resulullah s.a.v’e bir kadın sorar: “Olur ki birimiz tüm bedenini örten örtüyü bulamaz, bu takdirde ne olur?”. Resulullah bunun üzerine: “Ona din kardeşi kendi cilbabından giydirsin” buyurmuştur. Bu hadisin şerhinde birçok ulema dedi ki: “Zaruret icabı kadın dışarı çıkarsa din kardeşinin çarşafını ödünç alır ve onunla örtünür. İmkan bulduğu müddetçe evinde giymiş olduğu elbisesiyle dışarı çıkması caiz değildir.”
Ümmü Hallad adında yüzü kapalı bir kadın Resulullah A.S’a gelip Allah yolunda öldürülen oğlunu sordu. Orada bulunanlardan birisi: “Oğlunu sormaya yüzün kapalı olarak mı geldin? Deyince Ümmü Hallad: “Oğlumu kaybettiysem hayamı da kaybetmedim ya! dedi. Peygamber aleyhisselam: “Oğlun iki şehid ecri almıştır. Çünkü onu ehli kitab öldürmüştür.” buyurdu.
Aişe radıyallahu anha: “Peygamber aleyhisselam’ın hanımları sabah namazını mescide kılarlar, sonra da karanlık sebebiyle tanınmadan önce çarşaflarına bürünmüş olarak evlerine dönerlerdi.” buyurur.
Aişe radıyallahu anha: “Safvan’ın istirca’ı ile uyandım. Hemen çarşafım ile yüzümü örttüm. Safvan, hicab emredilmeden önce beni gördüğü için tanıdı…” demiştir.
Şeyhül İslam İbni Teymiyye’ye göre eller ve yüz avrettir.
Ebu Hayyan’a göre “Cilbablarını idna etsinler” ifadesi, bütün bedenin örtülmesini anlatır. “Üzerlerine” denmekle de yüzleri kastedilmiştir. Çünkü cahiliye döneminde kadınların açık olan yerleri yüzleri idi.
Katade: “Kadın bunu(cilbabı) alnının üzerinden büker ve bağlar, sonra da burnunun üzerinden onu çevirir. İsterse iki gözü görülsün. Şu kadar var ki cilbab, göğsü ve yüzün büyük bir bölümünü örtmelidir.” demiştir.
Fahreddin Razi, Nisaburi, Nevevi ve Şerkavi Ahzab suresinin 59. ayeti için “Bu ayette kadınlara yüzlerini örtmeleri emrediliyor” derler.
Muhammed Hamidullah “İslam Peygamber,” adlı eserinde, kadınların yüzünü örtmelerinin vacip oluşunu delilleri ile anlatmıştır.
Es Süddi: “Kadın alnını ve yüzünü yalnız bir gözü açık kalacak şekilde örter” demiştir.
Zemahşeri “Cilbablarını üstlerine alsınlar” ayetinin manasını şu şekilde vermektedir: ”Cilbablarını üzerlerine salıversinler ve onunla yüzlerini ve bedenlerin örtsünler.”
Kasani: “Yabancı kadının yüzüne bakmak caiz değildir” demiştir.
İbni Abidin, Haskefi, Mevkufati, Merginani, Halebi, İbni Nüceym, Iraki, Kevseri, Aliyyül Kari gibi Hanefi ulemasını kahir ekseriyeti: “Genç kadın erkekler arasında yüzünü açmaktan men edilir” demişlerdir.

Muhammed Said Bin Ramazan El Buti: “Bugün ki Müslümanların durumu fısk-u fücurun kötü ahlak ve terbiyenin yaygınlaştığı göz önünde bulundurulursa bu durumda kadının yüzünü açmasının caiz olduğunu söylemeye imkan bulunmadığı anlaşılmış olur” demiştir.
İbni Ömer, İbni Abbas, Said bin Cübeyr, Abdulvaris ve Mekhul radıyallahu anh yüz ve ellerin örtülmesi emredilen ziynete dahil olduğunu söylemişlerdir.
Hazreti Aişe radıyallahu anha bir haberde çok süslü ve renli bir başörtüsü giyen kadına: “Herhalde sen hivab ayetlerine iman etmeyenlerdensin. Zira iman eden asla böyle giyinmez” buyurur.

Bir sahih rivayete göre Temim kabilesinden üzerlerinde ten gösteren ince elbise bulunan bir kadın cemaati Aişe radıyallahu anha’nın yanına gelmişler, Hazreti Aişe onlara demiş ki: “Eğer siz Allah’a iman edenlerden iseniz ince elbise mümin hanımlara asla yakışmaz.”
Görüldüğü gibi İslam alimlerinin çoğunluğu çarşaf üzerinde durmaktadır ve kadının dışarı çıkarken yüzünü ve elleini çarşaf ile örtmesinin gerekli olmasında ittifak etmişlerdir.
Peygamberimizin (s.a.v) “Ümmetimin alimleri, hiçbir zaman delalette birleşmezler.” Hadis-i Şeriflerini bir kez daha hatırlayalım.
Açıkça “çarşaf” demeyen alimler ise, cilbab’ı kesintisiz bütün bedeni baştan aşağı örten geniş bir elbise olarak tarif etmektedirler ki, bu tarife en uygun olan kıyafet çarşaf, ferace ve cardır.
Kadın boynu, omuzu, göğsü, kolu, koltuk altı, beli gibi uzuvlarının kısaca vücut hatlarının belli olmaması gerekmektedir. İçini gösterecek kadar şeffaf, vücut hatlarını belli edecek kadar ince ve dar olmamalıdır. Çünkü kadınların örtünmesinden maksat bütün şüpheli yolları kesmek, erkek ve kadınların kalplerinde dolaşan vesveseyi bertaraf etmektir.
Alim, ışığı ve karanlığı gören ve hakkı batıldan ayırt eden kimsedir.
Peygamberimiz (s.a.v) Alimlere uyma hususunda çöyle buyuruyor: “Alimlere uyun! Onlar, dünya ve ahretin ışıklarıdır.” [Deylemi]
Allah-u Teala bizlere Hakkı Hak, Batılı Batıl bilip; batıldan uzaklaşmayı ve hakka tabi olmayı nasip etsin.
Mevla Teala dünyada da ahirette de dostlarından ayırmasın!
Amin!
Es Selamu Aleyküm Ve Rahmetullah.
__________________





cennetyolcusu isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
alİmlerİnİn, cİlbab, gÖrÜŞ, hakkindakİ, yorumlari, İslÂm


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı

Gitmek istediğiniz klasörü seçiniz

Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevap Son Mesaj
BILIM ADAMLARININ KURAN HAKKINDAKI YORUMLARI LA_TAHZEN Kur'an-ı Kerim İle İlgili Makale ve Yazılar 1 21.11.09 03:29 PM
AYDINLARIN KURAN HAKKINDAKİ YORUMLARINDAN BAZILARI BelinAY Tefsir-Tecvid(Kıraat)-Makam Bölümü(Commentary-Tajweed-Maqam) 1 18.12.08 01:21 AM
DÜNYA ALİMLERİNİN CEZASI!!!!!! NURHAYAT Din adamları ve Hocaefendiler 0 25.09.08 11:23 PM
Bu yazi ve yorumlari cok guzel linux TESETTÜR 2 03.09.08 07:40 PM
İSLAM ALİMLERİNİN İMAN HAKİKATLERİNİN ÖNEMİ HAKKINDA DÜŞÜNCELERİ fatihhh İslam Düşüncesi 5 12.07.08 08:36 PM


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283