Soru ve Cevap Dini konularda aklınızı karıştıran/ aklınıza takılan öğrenmek istediğiniz, merak ettiğiniz soruları sorabilirsiniz...

 

 

Cevapla
Seçenekler
Okunmamış 11.08.09, 11:22 PM   #1
TALİP 3
Kardeş
 
TALİP 3 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Aug 2009
Mesajlar: 1
Tesekkür: 0
0 Mesajına 0 Teşekkür Aldı
Tecrübe Puanı: 6
TALİP 3 is on a distinguished road
Standart sonda takılı bir kişi namazını kılabilirmi?

babam 13 yaşından beri sürekli namazını kılan birisi,şu anda 76 yaşında bir hafta önce prostat nedeniyle sonda takıldı,prostatın büyümesi nedeni ile normal işeme yapamıyor.Yaşı nedeni ile ameliyatta yapılamıyor,sürekli sonda takılı olarak yaşamına devam edecek. Sürekli akıntı geldiği için abdest konusunda tereddüte düşüyor,namazına ara vermiş durumda dini bilgisi iyi birisinden tatmin edici bir açıklama bekliyoruz.saygılar..

Konu TALİP 3 tarafından (12.08.09 Saat 07:03 PM ) değiştirilmiştir.
TALİP 3 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Okunmamış 12.08.09, 01:35 AM   #2
hakancayir
Erkek Üye
 
hakancayir - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Aug 2007
Mesajlar: 5.851
Tesekkür: 0
976 Mesajına 1.481 Teşekkür Aldı
Tecrübe Puanı: 13
hakancayir is on a distinguished road
Standart Cevap: sonda takılı bir kişi namazını kılabilirmi?

Namazını kılınacak fakat bazı şartlar yerine getirilecek ve bazı hususlar var.

[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...] sayfasında bazı bilgiler var. Fakat sonda meselesi anlatılmamış. Bu siteye sorunuzu biraz daha ayrıntılı bir şekilde sorarsanız çok kısa süre içinde cevap vereceklerdir inşallah.
hakancayir isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Okunmamış 15.08.09, 10:18 AM   #3
s.altintas
Kardeş
 
s.altintas - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: May 2008
Nerden: Germany
Mesajlar: 156
Tesekkür: 1
5 Mesajına 9 Teşekkür Aldı
Tecrübe Puanı: 7
s.altintas is on a distinguished road
Standart Cevap: sonda takılı bir kişi namazını kılabilirmi?

Kardesim hic bir sey , hic bir özür namazi birakmaya engel degildir...sahabeler ölüm döseginde bile namazim demistir...vesvese ve seytana uyarak ki bu seytan Allah(cc) söz vermistir,insanlari son nefesinde bile rahat birakmiyacaktir...o zaman?
iste sadakatini bu son anlarinda bile rabbine göstermeli,bu imtihan dünyasidir...
her iste kolaylik vardir,mü'minin niyeti amelinden üstündür... Baban özürülü oldugu icin bu özürlü olarak hasta oturarak yatarak hatta ima ile namaz kilabilir ama terk edemez... eger abdest alamiyorsa ona bakan kisi kim ise abdest dede yardimci olur,yeri gelirse agiza buruna su diger azalarini islak bir bez ile mesh eder...yardimci olur..
Namaz ancak mecnun yani(deli,aybasi hali kadindan ve aklibagli olmamis cocuktan düser) unutmayin
__________________
Allah'im ümmeti Muhammedi bagisla,Allah'im ümmeti muhammedi yargila,Allahim ümmeti muhammede aci,Allah'im ümmeti muhammedin Günahini ört...
s.altintas isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Okunmamış 15.08.09, 01:43 PM   #4
s.altintas
Kardeş
 
s.altintas - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: May 2008
Nerden: Germany
Mesajlar: 156
Tesekkür: 1
5 Mesajına 9 Teşekkür Aldı
Tecrübe Puanı: 7
s.altintas is on a distinguished road
Standart Cevap: sonda takılı bir kişi namazını kılabilirmi?

Bir hatirlatma..!
Sürekli abdesti bozacak halleri olan kisiye özürlü denir.
örnegin ; idrar tutamama,akinti gelme,kanama,yarasindan akinti, kanama vs. bu gibi durumlarda abdest alir ve namazini kilar namazda oldugu müddetce de abdesti gecerli dir,

Imam Ebu Yusuf’a göre özürlü kisilerin abdesti hem namaz vaktinin girmesi ile hemde cikmasi ile bozulur,bu bakimdan özürlü kisi her vaktin namazinda abdest almasi lazim gelir..
Imami safi ye göre her vaktin namazi icin ayri abdest almasi gerekir,bunu aldigi abdest ile namazin bitmesi ile abdesti ile bozulur..
evet namazin terkine hic bir özür yoktur,herbir seyin caresi vardir,özürlü kisiler bu durumda her vakitin namazinda abdet alir...
Allah cümlemizden razi olsun soranlardan da yardimci olanlardan da Amin...
__________________
Allah'im ümmeti Muhammedi bagisla,Allah'im ümmeti muhammedi yargila,Allahim ümmeti muhammede aci,Allah'im ümmeti muhammedin Günahini ört...
s.altintas isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Okunmamış 15.08.09, 08:52 PM   #5
bulut_bey79
YA SABIR ÇOK ŞÜKÜR
 
bulut_bey79 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jan 2007
Nerden: istanbul
Yaş: 34
Mesajlar: 7.784
Tesekkür: 828
1.538 Mesajına 2.058 Teşekkür Aldı
Tecrübe Puanı: 15
bulut_bey79 is on a distinguished road
bulut_bey79 - MSN üzeri Mesaj gönder
Standart Cevap: sonda takılı bir kişi namazını kılabilirmi?

Sual: İdrar için, sonda takıldı. İdrar, bir torbada birikiyor. Üstüm başım necasetlidir. Bu durumda Maliki’yi taklit edip necasetli çamaşır ile namaz kılmam caiz midir? Yoksa kılmayıp iyi olunca mı kaza etmeliyim?
CEVAP
Kazaya bırakmak haramdır, başka çareniz olmadığı için, o hâliyle kılmak caizdir. Maliki’de necaset namaza mani değildir.
[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]
__________________
ALLAH İÇİN SEVMEK ALLAH İÇİN NEFRET ETMEK İYİYİLİĞİ TAVSİYE ETMEK KÖTÜLÜKTEN MEN ETMEK [Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]
bulut_bey79 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Okunmamış 15.08.09, 08:56 PM   #6
bulut_bey79
YA SABIR ÇOK ŞÜKÜR
 
bulut_bey79 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jan 2007
Nerden: istanbul
Yaş: 34
Mesajlar: 7.784
Tesekkür: 828
1.538 Mesajına 2.058 Teşekkür Aldı
Tecrübe Puanı: 15
bulut_bey79 is on a distinguished road
bulut_bey79 - MSN üzeri Mesaj gönder
Standart Cevap: sonda takılı bir kişi namazını kılabilirmi?

Maliki mezhebini taklit Sual: Diş dolgusu, idrar ve yel kaçırma veya bir akıntı sebebiyle Maliki’yi taklit eden, nelere dikkat eder?
CEVAP
Maliki mezhebini taklit eden Hanefi, sadece gusülde, abdestte ve namazda, kendi mezhebinin şartlarına ilaveten Maliki’nin farzlarına uyup müfsitlerinden kaçar. Diğer hususları aynen Hanefi gibi yapar. Sünnet ve mekruhlarda kendi mezhebine uyar.

Hanefi’den farklı olan durumlar şunlardır:
1- Gusülde niyet, muvalat ve delk farzdır.

a) Gusül, abdest ve namaza başlarken niyette Maliki mezhebine uymaya niyet etmelidir. [Abdest aldıktan veya guslettikten yahut namaz kıldıktan sonra, Maliki’ye uymaya niyet etmediğini hatırlasa, (Bu abdesti veya guslü Maliki’ye göre aldım, namazı Maliki’ye göre kıldım) derse, yeniden abdest alması, gusletmesi veya namaz kılması gerekmez.]

Niyet, gusle başlarken yapılır. Unutulursa gusülden sonra hatırladığı zaman niyet etmesi de sahihtir. Gusle başlarken cünüplükten temizlenmeye diye niyet edilir; cünüp olduğunu bilerek gusleden, zaten buna niyet etmiş demektir.

Muvalat, uzuvları ara vermeden yıkamaktır.

Delk, yıkanan yerleri el veya havlu ile hafif sıvazlamaktır. Dokunmak da delk yerine geçer.

b) Gusülde saçı hilallemek, [saç arasına iki elin parmaklarını sokup çekmek] farzdır. [Hilallemek, tarakla da yapılabilir.]

c) Kadın, gusülde, saçların dibine, yani başındaki deriye su ulaşabiliyorsa, saçındaki örgüyü çözmez. Yani, örülü saçın dibi ıslanınca, çözmeden örgünün üstünü ıslatmak yeterlidir. Saç dibi ıslanmazsa, örgüyü açmak gerekir. Örülmemiş saçların her tarafını da yıkamak farzdır. [Hanefi’de de böyledir.]

d) Gusülde yıkamadık yer kaldığını bir ay sonra bile hatırlasa, yalnız orayı hemen yıkaması gerekir. Yıkamazsa guslü bâtıl olur.

2- Abdestte; niyet, muvalat, delk, başın tamamını meshetmek farzdır. Niyet; elleri, ağzı, burnu veya yüzü yıkarken yapılır.

a) Abdestte kaşların ve kirpiklerin altındaki deriyi yıkamak, kulak arkasıyla saç arasındaki deriyi ve kulak memesi önündeki saç ve deriyi mesh farzdır.

b) Altında deri görünen hafif sakalı mesh, kesif sakalı yıkamak farzdır.

c) Kadın, saçının hepsini mesheder. Örülü saçını açmaz. Örgünün üstünden mesheder.

d) Ayak parmaklarını hilallemek müstehaptır. Abdest alırken el parmakları açılıp kapandığı için kendiliğinden delk meydana gelir. Ayrıca hilallemek gerekmez. Hilallemenin mahzuru olmaz.

3- a) Oğlana, hanımına veya yabancı kadına [Cildine veya saçlarına] şehvetle dokunan erkeğin, erkeklere şehvetle dokunan kadının abdesti bozulur. Şehvetsiz dokunursa abdest bozulmaz. [Kendi ön edep yerine, elinin içi ile veya parmak uçları ile dokunan erkeğin abdesti bozulur.]

b) Kan, irin, sarı su hastalık sebebiyle çıkarsa, yel elde olmadan kaçarsa, idrar tutulamasa, bunlar abdesti bozmaz. Bunun gibi, kadınlardaki akıntı da abdesti bozmaz.

c) Saç tıraşı olunca, tırnak kesilince abdest bozulmaz. Sakal tıraşı olunca bozar diyen âlimler de olduğu için, jiletle veya ustura ile sakal tıraşı olunca, abdest almak iyi olur.

d) Abdesti bozulduğunu bilip, sonra abdest aldığında şüphe ederse, abdest alması gerekir. Abdest aldım mı almadım mı, abdestim bozuldu mu, bozulmadı mı diye şüphe edenin abdesti bozulmuş olur. Eğer, abdest aldığını ve bozulmadığını hatırlarsa abdesti bozulmuş olmaz.

e) Hanefi’de, namazda iken uyumak abdesti bozmaz. Namaz dışında yan yatarak, bir şeye dayanarak uyumak abdesti bozar; fakat Maliki’de, uyku ağır değilse bozmaz. Ağır ise bozar. Mesela tehiyyatta uyuyup kalırsa abdesti bozulur; ama hafif şekilde uyusa, abdesti bozulmaz. Kıyamda iken uyursa yine bozmaz. Yani ayakta uyumak bozmaz.

4- Teyemmüm, namaz vakti girdikten sonra yapılır.

5- a) Mestin üst ve altı tamamen meshedilir. Mesti, ayağı yıkamak meşakkatinden dolayı giymek sahih olmaz. Sünnete uymak veya soğuktan korunmak niyetiyle giymek gerekir. Hiç niyet etmeden giyse, sonra bu mesti sünnete uymak niyetiyle giydim dese yine niyeti sahih olur.

b) Mest üzerinde hiç necaset olmaması gerekir, mestin temiz olması farzdır.

c) Mest deri ve benzerinden olur, yünden olmaz.

d) Maliki’de mestin mesh müddeti yoktur. Cünüp olana kadar çıkarmak gerekmez. Sadece Cuma günleri gusül için çıkarmak sünnettir. Maliki’yi taklit eden, 24 saatten fazla giyemez. Çünkü kendi mezhebi olan Hanefi’den çıkmış sayılmaz.

6- Namazda her rekatta Fatiha okumak, iki secde arasında oturmak, rükuda, secdelerde tumaninet, yani sakin durmak ve namaz sonunda selam vermek farzdır. [Cemaat, imam arkasında Fatiha okumaz. Aynı Hanefiler gibi yapılınca bu farzlar da yerine gelmiş olur.]

7- Yatsı namazının son vakti gecenin ilk üçte biridir. Bir zaruret olursa imsak vaktine kadar kılınır.
[Dinimizde şer’i gece, akşamla imsak vakti arasıdır. Bu vâkit üçe bölünür, çıkan, akşam vaktine eklenirse, gecenin üçte biri bulunmuş olur.]

8- El üzerine secde sahih değildir. Şafii ve Hanbeli’de de böyledir. Hanefi’de tenzihen mekruhtur.

9- Fasık veya bid’at ehli imama uymak sahih değildir.

10- Maliki’yi taklit eden, bir ihtiyaç olunca seferde Maliki’yi taklit ederek iki namazı cem edebilir.

11- Seferde giriş çıkış günü hariç, 4 gün veya daha fazla kalmaya niyet eden mukimdir. 4 günden önce biteceğini sandığı işi için gittiği yerde, belki yarın giderim diye 18 günden çok kalınca mukim olur.

12- Seferde 10 gün kalan 15 günden az kaldığı için Hanefi’ye göre misafir sayılırsa da Maliki’ye göre mukim sayılır. Çünkü giriş-çıkış günleri hariç, 4 gün veya daha fazla kalmaya niyet eden Maliki’de mukim olur. 3 gün veya daha az kalırsa seferi olur. Eğer Hanefi’ye uyup, 3 günden fazla kaldığı yerde 2 rekat kılarsa, namaz sahih olmaz. Çünkü Maliki’de mukim olanın 4 rekat kılması farzdır. Hanefi’de ise seferde 4 rekat kılmak mekruhtur. Maliki farz dediği için farza uyulur, 4 rekat olarak kılınır.

Giriş çıkış gününde ölçü imsak vaktidir. Gün, oruçta olduğu gibi imsak vaktinde başlar. Ertesi günü imsak vaktine kadar devam eder.

Mesela, İstanbul’a imsaktan sonra, sabah ezanı okunurken giren kimse, giriş günü olduğu için o günü saymaz. Eğer imsak vaktinden önce girerse, imsak vaktinden sonraki gün giriş günü olmaz. İmsak vaktinden sonra çıkarsa, o gün çıkış günüdür.

Demek bir kimse, bir yere güneş doğarken girse, o gün giriş günü olduğu için hesaba katmaz. Üç gün kaldıktan sonra, dördüncü günü imsaktan sonra, mesela güneş doğarken oradan çıksa, giriş-çıkış günleri sayılmadığı için o kimse, üç gün o yerde kalmıştır ve seferidir. (Menahic-ül- ibad)

80 km’lik mesafeye gidince Maliki’de seferi olursa da, Hanefi’de seferi olmaz. Burada Maliki’ye uyup 2 rekat kılınırsa, Hanefi’ye göre namaz sahih olmaz, 4 rekat kılması farzdır.

Bir mezhebi taklit, kendi mezhebinden çıkıp, o mezhebe girmek demek değildir. O mezhepteki taklit edilen meselenin yalnız farzlarına ve müfsitlerine uyulur. Hanefi’de sünnet olan bir şey, Maliki’de mekruh olsa da yapılır. Mesela:

a) Hanefi mezhebinde, namaz kılarken, Fatihadan önce, Euzü Besmele çekmek sünnet, Maliki’de mekruhtur. Maliki’yi taklit eden, Euzü Besmele okur.

b) Maliki’de Sübhaneke okumak mekruh, Hanefi’de sünnettir. Maliki’yi taklit eden Sübhaneke okur.

c) Bir kadının muayyen hâli 13 gün devam ediyorsa, bu kadının Hanefi’ye göre 10 günden sonrakiler özür olduğu için gusledip namazlarını kılar. Maliki’de, muayyen hâl 15 güne kadardır. 15 güne kadar kan kesilmeden namaz kılamaz. Böyle kadın, 15 güne kadar kan kesilmezse, bekler. 16. günü gusledip namaza başlar. Hanefi’nin farz dediği 10 günden sonrakileri de kaza eder. Nifastaki durum da aynıdır. Yani Maliki’ye göre nifas olup da Hanefi’ye göre nifas olmayan günlerde kılınamayan namazlar sonradan kaza edilir. Böylece her iki mezhebin farzlarına uyulmuş, müfsitlerinden kaçılmış olur.

[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]
__________________
ALLAH İÇİN SEVMEK ALLAH İÇİN NEFRET ETMEK İYİYİLİĞİ TAVSİYE ETMEK KÖTÜLÜKTEN MEN ETMEK [Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]
bulut_bey79 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
bir, kişi, kılabilirmi, namazını, sonda, takılı


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı

Gitmek istediğiniz klasörü seçiniz

Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevap Son Mesaj
Sen namazını tekrar kılıver! bulut_bey79 Tasavvufi Kıssa/ Menkibeler 0 23.08.09 04:30 PM
Beş Vakit Namaz Kılmayan Kişi Bayram Namazı Kılabilirmi? LeoparGS Soru ve Cevap 0 20.07.08 05:59 PM
ey kul etme dünya nazı kıl namazını sonra kılarız diyenin dün kıldık cenaze namazını altınoluk İslam ve Sosyal Meseleler 3 19.06.08 06:23 AM
kusuf namazını unutmayın SeYYaH^^ ABDEST-NAMAZ 2 29.03.06 01:43 PM


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283