Navigation » ForumAnkebut İslami sohbet,Kuran,Tefsir,Fıkıh,Tasavvuf,Risale Paylaşım Merkezi... > ..:: DİNİ KONULAR ::.. > Soru ve Cevap » Ey Allah’ın Kulları Bana Yardım Edin Hadisi Sahihmi

Soru ve Cevap Dini konularda aklınızı karıştıran/ aklınıza takılan öğrenmek istediğiniz, merak ettiğiniz soruları sorabilirsiniz...

 

 

Cevapla
Seçenekler
Okunmamış 19.10.12, 05:10 PM   #1
mucahid_tr
Kardeş
 
mucahid_tr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: May 2009
Mesajlar: 41
Tesekkür: 0
1 Mesaja Tesekkür Edildi
Tecrübe Puanı: 6
mucahid_tr is on a distinguished road
Standart Ey Allah’ın Kulları Bana Yardım Edin Hadisi Sahihmi


forumankebut.net - Ey Allah’ın Kulları Bana Yardım Edin Hadisi Sahihmi
Ey Allah’ın Kulları Bana Yardım Edin Hadisi Sahihmi

عن ابن عباس رضى الله عنهما أن النبى صلى الله عليه وسلم قال: إن لله ملائكة في الأرض سوى الحفظة، يكتبون ما يسقط من ورق الشجر، فإذا أصاب أحدكم عرجة بأرض فلاة فليناد: يا عباد الله! أغيثوا.
İbn Abbâs radıyallahu anh’dan rivâyet edilen bir hadis-i şerifte Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:
“Şüphesiz ki Allah-u Teâlâ nın, hafaza meleklerinin dışında yeryü­zünde melekleri vardır ki ağaç yapraklarından düşenleri yazarlar.
Sizin birinize çöl arazisinde bir aksaklık isabet ederse, “Ey Allah’ın kulları! (Bana) yardım edin” diye seslensin![Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]
İTİRAZ:
Bu hadis için Selefi görüşü üzere olduğunu idda edenlerin hadisçisi Elbanî ed-Daife 656’da şu açıklamayı yapar:
Bezzar, İbn Abbâs radıyallahu anhuma’dan şu lafızla rivayet ediyor:
“Muhakkak ki Allah-u Teâlâ’nın yeryüzünde hafaza melekleri dışında, yere düşen her bir ağaç yaprağını dahi yazan melekleri vardır.
Issız bir arazide biriniz bir sıkıntıya düşerse: “Ey Allah’ın kulları! Bana yardım edin!” diye seslensin.”
İbn Allân şerhinde (V, 151) nakledildiği gibi, Hafız İbn Hacer şöyle demiştir: “Bu hadisin isnadı hasendir, cidden garîbdir. Bezzar bunu:
... عن مجاهد عن ابن عباس رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : إن لله...
şeklinde rivayet etmiş ve şöyle demiştir:
وهذا الكلام لا نعلمه يروى عن النبي صلى الله عليه وسلم بهذا اللفظ إلا من هذا الوجه بهذا الإسناد.
“Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’den, bu metinle rivayetini, ancak bu rivayet yoluyla biliyoruz” diyerek rivayet etmiştir. [Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]
Bunu Bezzar: “Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’dan bu metinle rivaye­tini ancak bu rivayet yoluyla biliyoruz” diyerek rivayet etmiştir. İbn Hacer “Bu hadisin isnadı hasendir Yine es-Sehavî de el-İbtihac’da hasen olduğunu söylemiş, el-Heysemî de şöyle demiştir: “Ravileri güvenilirdir.”
Elbanî; Derim ki:
Bunu Beyhakî, eş-Şuab’da mevkuf olarak (İbn Abbâs’ın sözü olarak) ri­vayet etmiştir. Eğer sahihse bu hadis, ilk hadiste “Allah’ın kulları” sözüyle kastedilenin melekler olduğunu tayin etmektedir.
Buna ister diri, ister ölü olsunlar, “Gayb erenleri” denilen veliler, sâlihler gibi insanlardan veya cinlerden olan Müslümanları katmak caiz de­ğildir. Zira onlarla istigase (onlardan manevi yardım istemek) ve onlardan yardım talep etmek açık bir şirktir. Çünkü onlar duayı işitmezler, işitseler de buna cevap vermeye ve istekleri yerine getirmeye güç yetiremezler. Bu husus birçok ayetlerde alaka belirtilmiştir. Bu ayetlerden birisi de Allah Azze ve Celle’nin şu buyruğudur:
“O'ndan başka yalvardıklarınız, bir çekirdek lifine bile sahip değil­dirler. Eğer onlara dua ederseniz, duanızı işitmezler; işitseler bile, size cevap veremezler. Kıyamet günü sizin ortak koşmanızı inkâr ederler. Her şeyden haberdar olan Allah gibi hiç kimse sana haber veremez.”[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]
Hafız İbn Hacer’in hasen dediği, İbn Abbâs radıyallahu anhuma hadi­sini İmam Ahmed kuvvetli görmüş, bununla amel etmiştir.
İmam Ahmed’in oğlu Abdullah, el-Mesail’de (217) şöyle demiştir:
“Babamın şöyle dediğini işittim:
‘İki defa binekli, üç defa da yaya olmak üzere veya iki defa yaya, üç defa binekli olarak beş defa hac yaptım. Yaya olarak yaptığım haclardan birinde yolu kaybettim. Ey Allah’ın kulları! Bana yolu gösterin! demeye başladım.Ben böyle demeye devam ederken yolu buluverdim.’ Veya ba­bam buna yakın bir şey söyledi.”
Beyhaki bunu, Eş-Şuab da (II, 455), İbn Asakir (III, 72/1) Abdullah b. Ahmed yoluyla, sahih bir isnad ile rivayet etmişlerdir.
Daha önce geçenleri yazdıktan sonra, Bezzar’ın Zevaid’inde (s. 303) geçen isnadında rivayetin merfu‘ olduğunu (İbn Abbâs’ın bunu Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’a dayandırdığını) gördüm.
Lakin bana göre, hadis muhalefet sebebiyle illetlidir. Bunun mevkuf olması (İbn Abbas’ın sözü olması) ağır basmaktadır. Bu rivayet, kesinlikle hükmen merfu‘ kabul edilecek hadislerden değildir. Zira İbn Abbas’ın bunu Ehli Kitap’tan olup, sonra Müslüman olmuş kimselerden alması da ihtimal dâhilindedir. Allah en iyi bilendir.
CEVAP:
1-Elbânî bu hadîsi evvelâ İbnu Allân’ın el-Ezkâr’ında el-Bezzâr’ın rivâyetiyle görmüş ve İbn Hacer’den ‘İsnadı hasendir’, es-Sehavî’den, hasen dir, keza el-Heysemî’den de “Ravileri güvenilirdir.” dediklerini nak­ledip denilenlere itiraz etmemiştir.
2-Sonra da Elbânî Bezzâr’da bu merfû‘ rivayeti bizzat gördüğünü söy­lemektedir.
3-Ancak İbnu Abbâs radıyallahu anhumâ’dan merfû‘ (Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’in kelâmı) olarak gelen bu rivâyetin Beyhakî’nin Şuabu’l-Îmân isimli kitabında, yine İbnu Abbâs radıyallahu anhumâ’dan mevkûf (kendi sözü) olarak rivâyet edildiğini gördüğünü ifade etmektedir.
4-Bunun sonucunda şöyle ictihâd (!) ediiyor:
Beyhakî’nin mevkûf rivayetinin senedindeki Ca’fer İbnu Avn’ın Bezzâr’ın merfû‘ rivâyetinin senedindeki Hâtim İbnu İsmâîl’den daha sağ­lam ve güvenilir olduğunu iddiâ etmiştir. (Daîfe:2/112)
5-Buna dayalı olarak da Elbani şöyle diyor:
“Lakin bana göre (Koca hadis imamlarının hasendir dediği Bezzâr) ha­dis(i) (sağlam ravinin daha sağlama) muhalefet(i) sebebiyle (şaz olmakla) illetlidir. Bunun mevkuf olması, (İbn Abbas’ın sözü olması) ağır basmakta­dır. Bu rivayet, kesinlikle hükmen merfu‘ kabul edilecek hadislerden değil­dir. Zira İbn Abbas’ın bunu Ehli Kitap’tan olup sonra Müslüman olmuş kim­selerden alması da ihtimal dâhilindedir. Allah en iyi bilendir”
6-Yani merfû‘ rivayetin, şâz veya münker olmakla muteber olmayaca­ğını iddiâ etmektedir.
7-Mevkuf rivâyeti dahi isrâiliyyâttan olma ihtimâliyle çizmek, karala­makla ve delilsiz bir zanda bulunarak hadisten kendince tamamen kurtul­maya çalışıyor.
8-Böylece farkında olmadan istiğâse eden Müminleri tekfîr edebilme­sinin yolunu açmış oluyor.
9-Hadis imamlarının “hasendir”, “ravileri güvenilirdir” sözleri Bezzâr’ın rivayeti içindir.
10-Beyhakî’nin mevkuf rivayetinin isnadı ondan aşağı değildir; hatta Elbani’ye göre Bezzar’ınkinden daha sağlamdır.
Hâsılı, Elbani’nin üç ithamı olmuş oluyor:
Birincisi:
Çünkü şayet “O'ndan başka yalvardıklarınız, bir çekirdek lifine bile sahip değildirler. Eğer onlara dua ederseniz, duanızı işitmezler; işitseler bile size cevap veremezler. Kıyamet günü sizin ortak koşmanızı inkâr ederler. Her şeyden haberdar olan Allah gibi hiç kimse sana haber vere­mez” [Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...] âyetindeki yalvarma ve (duayı) çağırmayı her yalvarma ve çağır­mayı içinde bulunduracak genişlikte anlıyorsa, kendisinin ve diğer Müminle­rin de açık bir şirk içinde olduğunu gibi bir durumun ortaya çıkması söz konusu olabilir onun yorumuna göre.
Çünkü hayatında bir başkasına yalvarmayan ona seslenmeyen, ondan bir şey istemeyen kimse bulunamaz. Duânın birçok manasından sadece biri ibadettir ve âyette geçen duâ bu ibadet manasındadır. Yoksa her başkasına seslenme ve yalvarma”, her başkasından isteme şirk olmaz. Bunun böyle olduğunun en büyük delili hadisler ve Ümmet’in imamlarının âyeti Elbani anladığı gibi anlamamalarıdır.
Öyle ya, bazı çağırmalar, seslenmeler ayetin içine girmiyor, dışında kalıyorlarsa, bunların sınırını ve neler olduğunu nereden anlayacağız? Akıl­larına yatmayan her hadisi ve eseri bir kulp bulup devre dışı bırakacak, geriye kendi mücerred kıyasları ve aklî mülahazaları kalacak, onlarla Mü­minleri kâfirlikle suçlayacaklar.
Hâsılı, âyeti Müslümanları tekfir etmelerine alet edecekler ve Allah’ın demediğini “Dedi” diyecekler.
İkincisi: Resûlüllah sallallahu aleyhi ve sellem’in dediklerine “De­medi” demek durumuna düşmüş oluyor.
Üçüncüsü: İbnu Abbas’a ve sair Selef’e hata isnad etme durumunun oluşması.
İbn Abbas’ın mevkuf rivayeti hakkında -isnadında bir müşkil gösteri­lememesine rağmen- Elbani “sahih ise bu hadis” ifadesiyle tereddüt ve vesvese uyandırıyor. Ancak sahih olması kabul edilse bile, İsrailiyyattan olma ihtimali vesvesesini devreye sokuyor.
Elbani’nin yorumuna göre, İbnu Abbas -hâşâ- şirk sebebi olan bir riva­yeti, Ehl-i Kitap’tan alacak ve reddetmeyecek! Olacak şey mi bu?! Ayrıca Sahâbîler de buna ses çıkarmayacak, göz yumacak, olur mu böyle bir şey?!
Hadis âlimlerinden bu hadise itiraz ettiklerine dair bir şey bilinmediği gibi, bu hadisle amel edip, bu tür istekte bulundukları ortada iken, onlar da hâşâ şirk sebebi olan bir rivayeti görmezden mi gelmiş oluyorlar?! El­bette ki böyle bir şeyler olmaz. Elbani’nin tereddüt ve vesvese uyandır­maya çalışması İbn Abbas’a yapılan bir haksızlıktır.
İTİRAZ:
Elbani’nin “Lakin bana göre hadis muhalefet sebebiyle illetlidir. Bu­nun mevkuf olması ağır basmaktadır. Bu rivayet, kesinlikle hükmen merfu‘ kabul edilecek hadislerden değildir. Zira ibn Abbas’ın bunu Ehli Kitap’tan olup, sonra Müslüman olmuş kimselerden alması da ihtimal dahilindedir” Demişti.
CEVAP:
Bu söz de birçok mahzurları ve yanlışlıkları bulundurmaktadır ki bazı­ları şunlardır:
Bir: Burada evvelâ Tercümanu’l-Kur’ân olan İbn Abbas radıyallahu anhumâ, yukarıdaki ayeti anlamamak ve şirk unsuru rivayetleri yapmakla veya alıp konuşmakla itham olunmakta.
İki: Muhaddisler şöyle dursun, ilim talebelerinin dahi bildiği bir kaide vardır:
Muhakkıklara göre, merfu‘ ile mevkuf rivayetler çelişirse, merfu‘ ol­duğuna hükmedilir.
Bunu Nevevi Müslim şerhinin mukaddimesinde (1/32) muhaddislerin muhakkıklarından, fakihlerden ve usulcülerden nakletmiştir. Sonra da şöyle demiştir:
Hatîb bunu sahih buldu. Hüküm rivayeti vasleden veya merfu‘ olarak rivayet edenindir. Ref‘ edene veya vasledene muhalif olan (mevkuf yahut maktu‘ rivayet eden ravi) ister onun ayarında olsun, isterse ondan daha sağlam olsun değişmez. Çünkü ref‘ veya vasl sikanın ziyadesidir; o da mak­buldür.
Üç: Bunun böyle olduğunu, İbnu Teymiyye’nin talebesi İbnu Abdi’l-Hâdî et-Tenkıh’de (1/350, Mısır baskısı) açıkça ifade etmiştir.
Dört: Üstelik Bezzar’ın merfu‘ rivayetindeki Hâtim İbnu İsmâil bu ri­vayeti yapmakta yalnız değildir. İbnu Ebî Şeybe’nin el-Musannef’deki isna­dındaki (H: 30438, M. Avvâme tahkiki) İbnu İshak bu merfu‘ rivayette ona muvafakat etmiştir.
İlim erbabı bilir ki, İbnu İshak tahkikte, bazı sahalarda sika, başka bazı yerlerde ise hasenü’l-hadis ravîlerdendir.
Beş: Üstelik bu rivayetin zayıf isnatla bile olsa, Abdullah İbnu Mes’ûd’un hadisinden bir şahidi de vardır.[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]
Altı: Zayıf isnâtlı bir hadisi, ümmet (itirazsız bir şekilde) alıp kabul ederse, bu hasen ve hatta sahih rivayetlerden daha kuvvetli olur.
Bazı imamlar, zayıf isnatlı bir hadisle amel ederlerse, bu, o zayıf is­nadı kuvvetlendirir. Bunun böyle olduğunu Hâkim, el-Müstedrek’te (1/320) Beyhakî de es-Sünenü’l-Kübrâ’da (3/52) söylemişlerdir.
Yedi: Bezzar’ın bu merfu‘ rivâyetiyle, Elbanî’nin de yukarıda itiraf ettiği gibi İmam Ahmed İbnu Hanbel, [Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...] İmâm Nevevî ve bazı büyük şeyh­leri, [Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...] tecrübe etmişler. Taberânî, “Bu denenmiştir” dedi. [Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]
Yukardaki âlimler ve daha niceleri bu tür seslenmeyi tecrübe etmiş­lerdir.
Sekiz: Doğrusu bu hadis, Ebani tarafından bazen merfû‘ olarak, bazen de mevkuf olarak rivayet edilmiştir.
Dokuz: Veya İbnu Abbâs radıyallahu anhumâ bazen merfu‘ olarak nakletmiş, bazen de kendi sözü olarak söylemiştir; buna mani yoktur ve aralarında çelişki de yoktur.
On: Demek ki Bezzâr hadîsi hasen li zatihî olup, delil olarak kullanıl­maya elverişlidir; Elbânî’nin çırpınışları boşunadır.


KAYNAK : SELEFİLİK ADI ALTINDAKİ GÖRÜŞLERE SELEFİCE CEVAPLAR


[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]İbn Hacer, Muhtasaru Zevâidi’l-Bezzâr, (no: 2128), II, 420.

[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...] Bezzâr, Müsned, Müsned-i İbn Abbâs, h. no: 4922

[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]Fatır: 13-14

[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]Fatır 13-14

[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]Taberanî, el-Mu’cemu’l-Kebîr (10/267)

[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]el-Mesail (217), Beyhakî eş-Şuab (2/455)

[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...]el-Ezkâr (133)

[Linki sadece üyelerimiz Görebilir. Üye olmak için tıklayınız...] el-Mu’cemu’l-Kebîr (17/117).
mucahid_tr isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
allah’ın, allah’ın, bana, edin, hadîsi, kulları, sahihmi, yardım


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı

Gitmek istediğiniz klasörü seçiniz


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283